06.05.2009 08:06
Projekt „Řekni mi, co čteš“ na 1. stupni
Snad všechny děti rády prožívají různá dobrodružství. Proto se žáci 1. -5.ročníku společně se svými třídními učiteli v letošním školním roce zapojili do školního projektu Řekni mi, co čteš.
Prvňáčci si vybrali téma pohádek. Jedno celé dopoledne prožili v pohádkové zemi. Formou her, s pracovními listy a také ve skupinkách si hráli s pohádkami. Ve třídě připravili výstavku pohádkových knih, které si přinesli a o kterých dokázali spolužákům vyprávět. Každý si zapsal svoji nejoblíbenější knížku do čtenářského deníku.
Cílem žáků druhých ročníků bylo prostřednictvím projektu rozvíjet čtenářské dovednosti a také probudit u dětí kladný vztah ke knihám. Žáci seznamovali spolužáky s obsahem své přečtené knihy, společně četli ve třídě, hráli různé hry a soutěžili, navštívili školní knihovnu a čítárnu, kreslili ilustrace ke knihám, besedovali nad dětskými autory...
Žáci třetích ročníků si navodili tu správnou tvůrčí atmosféru besedou v městské knihovně o autorce dětské literatury Astrid Lingrenové na téma Příběhy ze života dětí. Třeťáci o svých knihách nejen vyprávěli, ale také dokázali své hrdiny výtvarně a dramaticky zpracovat.
Děti ze čtvrtých ročníků se zabývaly pověstmi. V městské knihovně se seznámily s místními pověstmi a v hodinách pracovaly s knihou pověstí a povídek z Vyškovska Liliová hora od spisovatelky Jaroslavy Říhové. Práce s pověstmi se prolínala také do vlastivědy, výtvarné výchovy, literární výchovy aj. Tento projekt pomohl dětem lépe poznat poutavou a zábavnou formou naši historii.
Žáci pátých ročníků si vybrali dobrodružnou literaturu. Na internetu si vyhledali informace o autorech tohoto žánru a jejich knihách. Každý si připravil ukázky z vybrané knihy a prezentoval ji v hodině čtení před spolužáky. Společně pak vytvořili ilustrovanou sbírku dobrodružné literatury.
Snad alespoň částečně touto cestou přispějeme ke zlepšení čtenářské gramotnosti a položíme tím u dětí základ kvalitního vzdělávání.