O ŠKOLE PRO RODIČE PRO ŽÁKY ŠKOLNÍ DRUŽINA ŠKOLNÍ JÍDELNA FOTOGALERIE HLAVNÍ STRÁNKA

O ŠKOLE
MATEŘSKÁ ŠKOLA
Představení školy
Pro předškoláky
Školská rada
Projekty
Učební dokumenty
Zaměstnanci školy
Školní rok 2020/21
Vyučovací hodiny
Školní řád ZŠ a MŠ
Poskytování informací
Výroční zprávy
Užitečné odkazy
Volná místa
Dokumenty
Projektová výuka
Úspěchy žáků
Přírodovědná gramotnost
EU peníze školám
Rozšíření kapacit MŠ – ZŠ a MŠ Vyškov, Letní pole
Kontakty, konzultační hodiny
Elektronická žákovská knížka
GDPR

 

Základní škola a Mateřská škola Vyškov, Letní pole, příspěvková organizace - ekatalog.czZákladní školy - ekatalog.cz
JMÉNO: HESLO:



25.01.2018 11:37 Přírodovědný pobyt žáků 6.A aneb „Jak přežít dobu ledovou?“
V týdnu od 15 do 19. ledna 2018 prožila třída 6. A na Rychtě v Krásensku dny plné poučení a zážitků. Počasí opravdu připomínalo dobu ledovou. Sníh a mráz, ledový vítr uprostřed krásné, ale drsné přírody Moravského krasu. Každý den v přírodě, ať už v lese, na louce či v jeskyni, děti prožívaly s velkým nadšením.

Den příjezdu – nejdříve seznámení se s Rychtou, lektory Martinou - Malví, Aničkou, Michalem a Petrem, ubytování a poté začal dopolední program – Zvířata na Rychtě. Had korálovka Kleopatra, chameleoni Simo a Vasil, gekončíci, Kazi, Teta a Libuše a stařičká želva Žofka. Odpoledne si děti vyzkoušely střelbu z luku a hod oštěpem na větrném návrší za Rychtou.  Rozdělily se na tlupy, každá měla své jméno, které si děti samy vymyslely. Například Ledovci nebo Armagedon.
Druhý den pobytu nás čekal Archeologický den. Autobusem jsme odjeli do Jedovnic a dále pěšky do Rudického propadání. Navzdory sněhové vánici, která řádila na otevřené Rudické planině, žáci i učitelé na kost promrzlí, statečně dorazili k jeskyni v Kolíbkách. Následoval teplý čaj a hurá prozkoumat prostory ve skále. Fotografie nálezů hornin i žáků a pokračujeme směr Rudice, pískový lom Seč. Následuje „dobývání“ přimrzlých kamenů a jejich určování. Cestu zpět přes Rudici do Jedovnic na autobus, provázenou sněhovou smrští, nám zpříjemňovala myšlenka na zasloužený a chutný oběd na Rychtě. Po obědě probíhal odpolední program, který končil posezením v kruhu. Podávali jsme si hořící svíčku a ten, kdo právě svíčku dostal, měl možnost zhodnotit uplynulý den. Vždy večer si žáci psali deníky. Až do večerky, která byla ve dvacet dva hodin, jsme hráli různé hry, stolní tenis, nebo si žáci mohli povídat nebo si číst. Největší úspěch měla hra „ Ahoj Pepo“, při které jsme se moc nasmáli.
Středa - Den expertů na přežití, probíhal z větší části v budově. Při dopoledním programu poznávaly děti podle určovacích klíčů stopy a pobytová znamení zvířat a podle větviček a pupenů druhy stromů a keřů. Dále hrály hru „Ulovená zvířata“. Po obědě si mohly děti v místním obchodě koupit sladkosti a další pochoutky, což mnoho z nich učinilo v plné míře. Odpolední program probíhal venku v poli za vesnicí. Děti si užily sněhu na bobech a lopatách, určovaly stromy, keře. Na strom v lese umístily fotopast. Na Rychtu se vrátily v dobré náladě na svačinu a další činnosti.
Čtvrtek – Den velkého lovu, den úžasný. Po dobré snídani odcházíme do terénu přes pole do lesa , kde snímáme fotopast. Svezení na bobech a lopatách a odcházíme údolím směr  ohniště. Úkol zní – rozdělat oheň a ulovit soba. Cestou sbíráme suché dřevo a chlapci poráží slabší stromy na výrobu oštěpů. Děti čeká lov soba vlastnoručně vyrobenými oštěpy a opékání masa. Sledujeme stopu divočáka a množství stop od srnčí zvěře. Každá tlupa má jednu krabičku se škrtátkem a za každý splněný úkol dostane jednu sirku. Rozdělání ohně ve sněhu se ukazuje jako obtížný úkol. Škrtátka i sirky cestou navlhly. Nakonec hoří pouze jeden oheň. A přichází chvíle, kdy úspěšná tlupa přizve ke svému ohni ostatní tlupy, kterým se oheň nepodařilo rozdělat a všichni společně opékají maso. Nebyl to sob, ale špekáčky. Kmen se stmelil v prima partu. Snědeno, uklizeno a za hustého sněžení se vracíme na Rychtu. Děti se střídavě vezou na bobech, nálada je skvělá.
K obědu výborná polévka a domácí perník. Odpoledne se otevřel obchůdek, kde si děti mohly nakoupit různé výrobky, pohlednice a placky se zvířátky. Kruh a hodnocení dne a hlavní úkol, plakáty jednotlivých tlup a závěrečná konference. Žáci zítra předvedou, co na Rychtě poznali a čemu se naučili. Všichni zodpovědně pracují a dokončují své projekty. Poslední dobrou noc.
Pátek – Závěrečná konference. Ráno překvapení. Všichni bosky vyběhnou na terasu Rychty do sněhu. To bylo probuzení. Hurá na snídani, zabalit zavazadla, uklidit pokoje, připravit sál a konference může začít. Zasedá porota složená z lektorek Martiny – Malví a Aničky. Konference a obhajoba prezentací proběhla na velmi pěkné úrovni. Vyhrávají všichni, práce se povedly. Poslední sezení v kruhu, poslední hodnocení.
Poděkování patří lektorům, kuchařkám a všem  zaměstnancům Rychty za jejich  laskavý a současně profesionální přístup. Odjíždíme plni nových poznatků a neobyčejných zážitků. Nashledanou  krásenská Rychto!                                            
  
I N V E S T I C E   D O   R O Z V O J E   V Z D Ě L Á V Á N Í

I N V E S T I C E   D O   R O Z V O J E   V Z D Ě L Á V Á N Í

 

 

TOPlist

© Základní škola Vyškov, Letní pole, příspěvková organizace